Referenties
'Het zijn ontdekkingsreizigers die constant de grenzen van hun instrument aftasten. Maar naast die grenzen, is er ook plaats voor intimiteit, voor sferen waarbinnen een gevoel van verbondenheid ontstaat tussen de mens en al wat er zich rondom hem of haar bevindt.'
Knopskaya - Cultuurpakt (Belgium, Februari 2022)
Web11 nov. 2020 · Cultuurpakt heeft een mooie bespreking gepubliceerd van ons boek ‘De Stilte van de Muziek voor Bach’. De recensie is van de hand van ‘Knopskaya’ — dat is Veerle Deknopper — en het gaat onder de toepasselijke titel ‘DE KRACHT VAN STILTE: ZESTIG MOMENTEN VAN BEZINNING IN WOORD, BEELD EN KLANK’. Allen daarheen!
Pieter Bergé wikt en weegt in zijn boekje dat niet enkel duiding wil geven bij de opera zelf. Hij duidt het werk binnen zijn tijdsgeest met de toenmalige politieke context in het achterhoofd, plaatst het bijbels-parabelachtige aspekt en bekijkt natuurlijk ook de opera-opvattingen van de schrijvers. Het was een werk dat wilde schreeuwen en meerdere statements in een bompakket stopte. Pieter Bergé ontmantelt zorgvuldig.
Knopskaya, Cultuurpakt, 19 september 2022
‘Een frisse ontdekking van vooral levendig klinkende muziek die haast een pleidooi vormt voor het vaker beluisteren van componisten uit eigen regio, af en toe voor het onbekende te durven kiezen en niet steeds terug te vallen op bekende namen. Dit album is een absolute sfeerbrenger. Kwaliteitsvol gecomponeerd en uitgevoerd en bovendien uniek in zijn soort.’
DE KRAFFT VAN DE PRE-BELGISCHE BAROK - Written by Knopskaya december 6, 2022, CULTUURPAKT
Eind 2020 heeft Knopskaya een mooi artikel geschreven over mezelf op de blog van cultuurpakt.be
Het artikel vertelt in meer detail hoe ik in de kunst sta en hoe ik richting mijn grote passie ben kunnen groeien, namelijk het fijnschilderen.
Het hele artikel kan je hier lezen (cultuurpakt.be)
“Het is een openbaring van herontdekte muziek die vertrouwd klinkt, en toch nieuwsgierigheid doet opborrelen.” (Knopskaya op Cultuurpakt.be)
Veerle Deknopper Cultuurpakt: Avec la mezzo-soprano Clotilde van Dieren, Biarent l’oublié, libre penseur et militant culturel carolo au tournant du siècle, a trouvé une interprète à la hauteur de son cycle de huit mélodies. Car ce langage harmonique très contrasté, tantôt symboliste, tantôt dramatique, exige une sacrée tessitur. https://clotildevandieren.com